Trainers hebben een belangrijke rol bij het herkennen en voorkomen van grensoverschrijdend gedrag. Zij kunnen positief gedrag stimuleren en negatief gedrag voorkomen of bespreken. Het is belangrijk dat trainers (met in het bijzonder de trainers die werken met kwetsbare groepen) weten hoe zij invulling aan deze rol kunnen geven. Dat kan met een cursus, opleiding of e-learning waarin aandacht is voor pedagogiek en integriteit. Vakkundig geschoolde trainer-coaches zijn één van de vier v’s voor veiligheid.
Als vereniging kan je ervoor zorgen dat trainers over deze kennis beschikken door hen aan te moedigen een cursus of opleiding te volgen. Dat helpt niet alleen mee aan een sociaal veilige sportomgeving voor je leden, maar zorgt óók voor meer sportplezier en leukere trainingen.
Bekijk onderstaande video over vakkundig geschoolde trainer-coaches.
Stap 1: Laat je trainers profiteren van kennis en ondersteuning vanuit de KNKV
Registreer je trainers in Sportlink door ze als trainer aan de teams te koppelen. Sinds seizoen 2024-2025 is het een verplichting om je trainers ook te registeren.
Stap 2: Benadruk het belang van goede scholing van je trainers
Als iemand overtuigd is van het belang, zal hij of zij sneller tot actie over gaan. Benadruk waarom je het als vereniging belangrijk vindt dat je trainers zich ontwikkelen op het gebied van pedagogiek en integriteit. En dat het leuk is!
Stap 3: Wijs je trainers op de E-learning: ‘Een beetje opvoeder’ of andere interessante cursussen of e-learnings.
De online scholing: ‘Een beetje opvoeder’ is ontwikkeld door NOC*NSF voor trainers die training geven aan kinderen en jeugd. Deze scholing bevat het basisniveau van pedagogiek en integriteit voor een trainer om een sociaal veilige sportomgeving te waarborgen. Deze scholing wordt gratis aangeboden en een trainer kan hem volgen wanneer hij of zij wil, in 1 keer of in een aantal etappes.
Deze scholing is zeer geschikt voor de trainers en ouders die de clinic ‘Training geven: de basics’, en/of de KT2- en KT3-opleiding hebben gevolgd. Ook voor ervaren trainers, is deze ‘een beetje opvoeder’ een aanrader! De e-learning start met een zelfscan om te zien waar je staat en biedt modules aan op basis de zelfscan.
Klik hier voor de e-learning: ‘Een beetje opvoeder’.
Stap 4: Faciliteer uitwisseling van kennis en ervaringen van je trainers
Nodig je trainers minimaal eens per seizoen uit om kennis en ervaringen met elkaar uit te wisselen.
Handige tips en tools
Tip 1: Vertel je trainers waarom je dit belangrijk vindt en daag ze uit om zich te ontwikkelen
Waarom vind je het belangrijk dat je trainers geschoold zijn op het gebied van pedagogie en integriteit? Hier vind je een voorbeeldtekst waarmee je dit kan toelichten én ze kan wijzen op de e-learning: ‘Een beetje opvoeder’.
Tip 2: Nodig je trainers uit om hun kennis & ervaringen uit te wisselen
In de voorbeeldtekst die ook bij tip 1 werd genoemd, vind je ook input voor een uitnodiging van je trainers om tijdens een intervisiesessie ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren.
Tip 3: Kom je er niet uit of heb je hulp nodig? Wij staan voor je klaar!
Neem contact op met je verenigingsadviseur.
Hoe neem je nieuwe vrijwilligers aan?
Aannamegesprek
Het is raadzaam om met elke vrijwilliger die binnen jouw vereniging actief wordt, een aannamegesprek te voeren. Dat doe je onder meer om de gedragsregels binnen je vereniging met elkaar te bespreken, en eventueel te laten ondertekenen. Je krijgt bovendien meer inzicht in ‘wat voor vlees je in de kuip’ haalt. Waarom wil iemand dit werk doen, waar komt hij/zij vandaan? Is deze persoon elders als vrijwilliger actief geweest? Zijn er referenties na te trekken? Wie iets te verbergen heeft, valt tijdens zo’n gesprek door de mand of haakt af.
Maak vrijwilligers lid
Maak de vrijwilligers van jouw vereniging lid. Hierdoor zijn zij gebonden aan de regels die we binnen de sport met elkaar hebben afgesproken en eventueel ook aan die van jouw vereniging. De gedragscodes zijn dan op hen van toepassing. Dat betekent dat iemand ook tuchtrechtelijk kan worden vervolgd, mocht er wat mis gaan.