In november 2023 ging oud-topschaatser Sjoerd de Vries aan de slag als commercieel manager bij de Korfbal League-club LDODK/Rinsma Modeplein in Gorredijk. Na bijna een jaar heeft hij samen met de vereniging al veel bereikt.
Sjoerd was tot zijn 29e actief als professioneel langebaanschaatser. Met podiumplaatsen op diverse NK’s, World Cups en WK’s kijkt hij terug op een geslaagde schaatscarrière. Inmiddels schaatst hij al enkele jaren niet meer professioneel. Hij is filosoof en econoom en werkt mee aan diverse projecten in de sport op het gebied van marketing en PR. Een van die projecten is de functie van commercieel manager bij LDODK/Rinsma Modeplein. “In het schaatsen heb ik geleerd hoe de commerciële kant van topsport werkt en daar heb ik de afgelopen jaren binnen allerlei projecten ervaring mee opgedaan”, vertelt Sjoerd. “Via LDODK-voorzitter Gouke de Vries – geen familie – kwam deze functie op mijn pad. Ik was al snel onder de indruk van LDODK, de korfbalsport en haar potentie. Het is een mooie club, met grote dromen en ambities! Daar wilde ik me graag aan verbinden als commercieel manager.”
Inmiddels zit Sjoerd bijna een jaar achter de knoppen van het commerciële beleid bij LDODK. “Het takenpakket is vrij breed”, legt hij uit. “Maar een van de belangrijkste ontwikkelingen sinds mijn komst is de inrichting van een nieuwe commissie, bestaand uit vrijwilligers. Daarnaast heb ik me gefocust op het uitbouwen van de businessclub en het strategisch kijken naar de mogelijkheden op het gebied van sponsoring.” Dat dat zijn vruchten afwerpt, blijkt wel uit de resultaten die in het eerste jaar geboekt zijn. “We hebben een flink aantal nieuwe businessclubleden en sponsoren aan de club kunnen binden. Inmiddels zijn we zelfs de snelst groeiende businessclub van Noord-Nederland! Verder zijn we met LDODK actiever geworden op LinkedIn, wat heeft gezorgd voor een groeiend bereik. Dat helpt ons weer om nieuwe sponsoren en businessclubleden aan te trekken.”, vertelt Sjoerd. “De inkomsten die we genereren gebruiken we om zowel de top- als de breedtesport binnen LDODK te versterken.”
Het aantrekken van nieuwe mensen is één ding, ze behouden en aan de club verbinden is minstens zo belangrijk. “Ook daar maken we ons hard voor. We bezoeken de sponsoren en businessclubleden regelmatig om de relatie warm te houden. Hier heeft TeamNL Korfbal-atleet Ran Faber, ook aangesteld vanuit dit project, een grote rol in”, vertelt Sjoerd. “Daarnaast organiseren we veel. Onze sponsorbijeenkomst afgelopen jaar was met 200 bezoekers bijvoorbeeld zeer succesvol, net als het veilingdiner voor businessclubleden. Een ander hoogtepunt was de driedaagse reis naar Schotland voor leden van de businessclub.”
Behalve de binding met de commerciële wereld, is de band met de gemeente Opsterland ook van groot belang, ziet Sjoerd. “De gemeente levert een belangrijke financiële bijdrage aan deze pilot”, vertelt hij. “En het is sowieso van belang om een goede partner te hebben in de lokale overheid. We zetten ons er daarom voor in dat het contact goed is en goed blijft. We nodigen de gemeente bijvoorbeeld uit bij wedstrijden en andere activiteiten en events. Doordat de beleidsadviseur Sport en Gezondheid regelmatig op de tribune zit, ziet hij met eigen ogen wat de maatschappelijke waarde is van LDODK.”
Het belangrijkste ingrediënt voor het succes volgens Sjoerd? Samenwerking! “Onze resultaten zijn een echte teamprestatie. Van de leden van de nieuwe sponsorcommissie, de uitvoerende commissies, het bestuur, de communicatie-afdeling… Iedereen werkt mee!”. Daarnaast ziet Sjoerd ook het belang van kennisdeling. “Ik heb regelmatig contact met de commercieel managers van andere Korfbal League-clubs. Daarnaast hebben we veel contact met verenigingen in de omgeving. Daarvoor zijn we zelfs een speciaal project gestart: Versterk korfbal in de regio. Het doel hiervan is om de korfbalverenigingen rondom Gorredijk toekomstbestendig te maken. Daarbij is het niet de bedoeling dat we vanuit LDODK vertellen hoe het moet, zeker niet. Er zijn ook absoluut dingen die wij van andere verenigingen kunnen leren. Uiteindelijk gaat het erom dat we samen zorgen voor een gezonde toekomst voor de korfbalsport in onze regio en daar horen ook stappen bij op commercieel gebied.”
Sjoerd ziet de toekomst vol vertrouwen tegemoet. “Ik ben ervan overtuigd dat alles wat we nu opbouwen binnen de verenigingen duurzaam is. De structuur van de sponsorcommissie en de rest van de vereniging zit goed in elkaar en er zit heel veel goede energie, dus we kunnen zeker stappen blijven zetten.” Hij vervolgt: “Wel zou het natuurlijk mooi zijn als deze pilot uiteindelijk een katalysator is voor meer professionals bij LDODK. Dat geeft niet alleen de vereniging een impuls, maar de gehele korfbalsport.”