Skip to the main content

Binnen vier jaar van nul naar bijna veertig kangoeroes

Korfbalaanbod Ledenwerving/-behoud

Vier jaar geleden was in Bilthoven weinig sportaanbod voor kleuters. Korfbalvereniging Nova wilde graag meer jeugdleden en enthousiast geworden door een inspiratiebijeenkomst over de Giga Kangoeroedag ging Nova aan de slag met een kangoeroedagcommissie. Inmiddels is Nova een bloeiende vereniging met bijna veertig kangoeroes. Een mooi succes om te delen.

Nova heeft nu ongeveer tweehonderd leden, waarvan dus een groot deel in de leeftijdscategorie drie tot en met zes jaar. Maar hoe ga je van nul naar veertig kangoeroes? Tjitske Frank-Bleijenberg, al meer dan vijftien jaar korfbalster bij Nova, maakte een start: “Toen mijn kinderen de leeftijd kregen dat ze mee konden doen met de kangoeroes vroeg ik me af waarom Nova geen kangoeroes had. Ik ben toen zelf gestart.”

Inspiratiebijeenkomst als start

Het bestuur wees de 36-jarige moeder op de inspiratieavonden over de Giga Kangoeroedag. Hier raakte ze zo geïnspireerd dat ze dacht: ‘Ik ga een Giga Kangoeroedag organiseren’. Met de tips en tricks die ze deze avond kreeg, ging ze aan de slag. Samen met Annemiek van de Ploeg -leerkracht en via haar kinderen met korfbal in aanraking gekomen- heeft ze met het bestuur gesproken en een commissie opgezet, waarmee kangoeroes een vast onderdeel binnen de vereniging werden.

De commissie begon aan de organisatie van een Giga Kangoeroedag en bedacht hier omheen een traject. Het ging niet alleen om het evenement, maar ook om vervolgtrainingen, het binden van ouders en het afronden van aanmeldingen. De commissie ging op zoek naar vrijwilligers en zette alle vrijwilligers in hun krachten. “Het traject was intensief. De voorbereidingen starten al in maart, waarna er een maandelijks overleg volgt. Vanaf de start van het seizoen in augustus staan alle zaterdagen in het teken van de organisatie. Maar de kick die het geeft dat er zo veel mensen op het veld zijn, is echt een motivator’’, aldus Frank-Bleijenberg.

Succes

Met het groeiende aantal kangoeroeleden boekte de kangoeroedagcommissie succes. “De kracht van ons succes is de taakverdeling, dat is ontzettend belangrijk. Mensen moeten zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen taak en moeten die taak kunnen uitvoeren”, aldus Frank-Bleijenberg. “De afspraak is dat we bij de volgende vergadering taken af kunnen vinken. Het doel moest voor iedereen duidelijk zijn. Iedereen voert zijn taak grondig en goed uit.”

Dit jaar organiseerde Nova voor het derde jaar op rij de Giga Kangoeroedag. Deze derde editie was een extra groot succes. Afgelopen september stonden er negen honderd kleuters op de Bilthovense velden. Deze editie werd georganiseerd door studenten. Zij gaven de kinderen een stickerkaart waarop ze kangoeroestickers konden sparen. Daarmee ‘lokten’ ze kinderen naar de vereniging om tijdens de Giga Kangoeroedag de overige stickers te verzamelen. Ook kregen alle kinderen een goodiebag mee met daarin een kleurplaat en informatie over de vereniging. “Een goede toevoeging”, aldus Frank-Bleijenberg.

Een andere succesfactor is het betrekken van de ouders. Nova werkt met een combinatie van een jongere en oudere trainers. De jongere trainers zijn vaak creatief en enthousiast, de oudere trainers zijn goed in het betrekken van de ouders. Dit zorgt voor saamhorigheid. Om het succes van de kangoeroes voort te zetten, heeft Nova een draaiboek waarmee ze voor continuïteit zorgen. Ze hebben oefenstof en spellenboekjes. Daarnaast worden alle junioren- en seniorenteams vier keer per jaar ingedeeld om te komen helpen tijdens de kangoeroetraining. Ouders vinden het prachtig om te zien hoe dit project door de gehele vereniging wordt gedragen.

Tips

“Zoek iemand die makkelijk contact heeft met scholen in de buurt. De ingang op scholen is namelijk ontzettend belangrijk. Een goed contact van school met de vereniging maakt het voor scholen laagdrempeliger”, aldus Frank-Bleijenberg. “En bedenk als je een Giga Kangoeroedag organiseert dat je niet alleen bezig moet zijn met deze dag. Bedenk wat je eruit kunt halen. Na deze dag zijn er vervolgtrainingen, moet je ouders binden en aanmeldingen afronden. Het is een lang traject waar het evenement een onderdeel van is.”

Wil je ook meer kangoeroeleden? Het KNKV heeft vele hulpmiddelen beschikbaar. En ook de verenigingsadviseurs van het KNKV en Tjitske en Annemiek van Nova helpen je graag! Je kunt contact opnemen met Tjiske via tjitskebl@hotmail.com of 06-22517331.

 

Gerelateerde artikelen

Ticketverkoop NK Zaalkorfbal gestart!
Competitie Evenementen
Ticketverkoop NK Zaalkorfbal gestart!
Op zaterdag 5 april staat De Maaspoort in Den Bosch de hele dag in het teken van het NK Zaalkorfbal 2025. Overdag worden de finales van de D-, C- en B-jeugd gespeeld. ’s Avonds staan de damesfinales op het programma. De A-jeugd dames bijten het spits af, waarna de avond wordt afgesloten met de spectaculaire […]
Lees meer
Bidfood en het KNKV werken samen voor de verenigingen
Partners
Bidfood en het KNKV werken samen voor de verenigingen
Met trots presenteerde het KNKV begin dit jaar Bidfood als nieuwe partner. Bidfood, dé online horeca groothandel van Nederland, levert een breed assortiment producten en diensten voor sportkantines, horeca en andere foodservicebedrijven. In het KNKV Magazine is er aandacht voor de mogelijkheden die Bidfood aan korfbalverenigingen kan bieden. “Wij denken niet alleen mee over wat […]
Lees meer
Nationale selecties zoeken taggers!
Nationale selecties Vacatures
Nationale selecties zoeken taggers!
Onze nationale selecties Nederland U17 en U19 en Talent TeamNL Korfbal (U21) zijn op zoek naar taggers voor hun wedstrijden en trainingen. Als tagger ga je aan de slag met het taggen van wedstrijd- en/of trainingsbeelden van de selecties. De beelden tag je live tijdens de wedstrijden en/of trainingen. Dat kan op locatie, maar ook […]
Lees meer

Topartikelen

Competitie Evenementen
Ticketverkoop NK Zaalkorfbal gestart!
Best practice Verenigingsservice
Er is weer een nieuw KNKV Magazine!
Partners
Qmusic nieuwe eventpartner KNKV