Aandacht voor je eigen leden, kan direct betekenen dat je je ledental op peil houdt. Door aandacht te besteden aan de wensen en behoeften van je leden kun je ervoor zorgen dat de leden, die je binnen je club gehaald hebt met ledenwerving, ook blijven.
Wel of niet blijven korfballen: De psychologie achter de motivatie van een korfballer
Wat gebeurt er in het brein in de verschillende leeftijdsfases? Welke factoren beïnvloeden de keuzes van jongeren en wat is de invloed van ouders? Een leven lang korfballen, wat voor motivatie gaat daar achter schuil? Sport- en prestatiepsycholoog Pleun van Doornik nam de deelnemers tijdens de online Breek-de-Weekbijeenkomsten in 2021 mee in de levensloop van een korfballer aan de hand van twee fictieve korfballers Ester Hoek en Olav Snel. Hierbij kwamen de externe invloeden en de interne ontwikkeling van de korfballers aan de orde. Van Doornik had een mooie afsluiter; “ga van moetivatie naar motivatie”, en drie mooie ‘take home’ punten voor de bestuurders:
- De eerste drie jaar zijn cruciaal voor het lidmaatschap. Wees je dat bewust.
- Elke leeftijdsfase heeft andere behoefte. Houd daar rekening mee bij je activiteiten, ledenwerving en bijvoorbeeld trainers die je op een team zet.
- Autonomie, competentie en verbondenheid zijn de belangrijkste factoren die invloed hebben op motivatie
De presentatie vind je hier. Hieronder kun je het verhaal van Pleun van Doornik terugkijken.
Wat kun je als vereniging doen om de leden aan de club te binden? De site van Clubbase geeft hier goede informatie over.
Tips voor ledenbehoud
- Weet waarom je leden bij jouw vereniging sporten. Dit kun je met een vraag opnemen in het aanmeldingsformulier. Maar natuurlijk ook gedurende de tijd dat ze lid zijn regelmatig bespreken.
- Weet wat er speelt onder je leden. Blijf met ze in gesprek of organiseer eens een brainstormavond waarin je met elkaar van gedachten wisselt wat goed gaat, wat beter kan of waarom leden kiezen voor de vereniging of waarom ze zouden opzeggen.
- Geef persoonlijke aandacht aan je leden. Deel lief en leed. Stuur bijvoorbeeld een bloemetje bij een blessure of een kaartje voor een verjaardag.
- Weet waarom je leden (dreigen) stoppen bij je vereniging. Dit geeft je wellicht inzicht in wat je als vereniging kunt veranderen om leden te behouden
Aanmeldingsformulier
Het aanmeldingsformulier of inschrijfformulier biedt veel mogelijkheden om het nieuwe lid te leren kennen. Waarom wordt hij of zij lid? Welke vrijwilligerstaak vindt het nieuwe lid of de ouders van het jeugdlid aantrekkelijk? Op welke manier heeft hij of zij kennis gemaakt met korfbal? Welke aspecten vindt hij of zij belangrijk binnen de vereniging?
Zorg er wel voor dat je het formulier kort en laagdrempelig houdt en dat je ook daadwerkelijk wat doet met de input die je hiermee krijgt. Ga vooral ook het gesprek aan met het nieuwe lid. Geef hem of haar een warm welkom.
Brainstormavond
Een brainstormavond is een middel om te weten te komen wat er bij de leden speelt of wat er leeft onder de leden. Tijdens een brainstormavond kun je aan de hand van diverse werkvormen en thema’s een goed beeld krijgen hoe de leden tegen zaken binnen de vereniging aankijken. Het is een eenvoudige manier om leden te laten meedenken over uitdagende vraagstukken.
Voorbeelden van thema’s:
- Hoe kunnen we als vereniging reageren op de terugloop in meiden tussen 8 en 10;
- Hoe kunnen we als vereniging zorgen dat geblesseerde spelers betrokken blijven;
- Hoe kunnen we de overgang van de junioren naar de senioren zo goed mogelijk inregelen.
Wil je een brainstormavond organiseren, maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem dan contact op met je verenigingsadviseur.
Lief en Leed
Binnen een vereniging deel je niet alleen de mooiste sportmomenten met elkaar, maar ook vreugde en verdriet op andere vlakken. Wat doe je met een geboorte, huwelijk of ziekte? Hoe bedank je vrijwilligers die zich jaren hebben ingezet?
Achterhaal waarom leden stoppen
Door te achterhalen waarom leden stoppen, stelt je dat in staat daarop in te spelen. Wellicht biedt dit aangrijpingspunten om vertrokken leden terug te winnen. Het geeft beter inzicht in oorzaken van ledenverloop. Dit helpt je om je een bindingsbeleid op te stellen.
Wil een lid geen reguliere competitie meer spelen? Het KNKV ontwikkelt, naast het reguliere korfbal, nieuw aanbod voor de verschillende doelgroepen. Passende korfbalvormen bij elke leeftijdsgroep, die samen met verenigingen en spelers ontwikkeld zijn om een leven lang korfbal mogelijk te maken.
Best practice
- Eerste jaren cruciaal bij ledenbehoud
- DOS’46 met KID actief in de regio
- Bij Groen Geel kan iedereen meedoen door Jeugdfonds Sport & Cultuur
Webinar
Tijdens het digitale korfbalcongres in mei 2022 vond er een webinar plaats over ledenwerving en ledenbehoud. Tijdens dit webinar gingen Esther Kloosterman (verenigingsadviseur KNKV), Petra Leijten (jeugdcoördinator ASVD) en verenigingen AW.DTV, Wit-Blauw/Green Organics en Unitas/Perspectief in op aan welke knoppen je als vereniging kunt draaien om leden te werven en te behouden. Met welke aanpak hebben verenigingen successen behaald op dit gebied en welke tips en trucs hebben zij voor andere verenigingen? En wat is de psychologie achter het binden van leden? Je kunt de workshop terugkijken op YouTube of via onderstaande video.